TS Tramwaj Kraków

napis-Tramwaj-Kraków-z-herbem

O Klubie

Film promujący klub TS Tramwaj Kraków

Historia klubu

1945 r.

Początki Towarzystwa Sportowego „Tramwaj” w Krakowie sięgają pierwszych miesięcy po zakończeniu II wojny światowej. Z inicjatywy kilkunastu entuzjastów sportu w dniu 16 czerwca 1945 roku przy przedsiębiorstwie noszącym wówczas nazwę Miejska Kolej Elektryczna w Krakowie powstała nowa organizacja nosząca dzisiaj nazwę Towarzystwo Sportowe „Tramwaj”. Klub na początku swej działalności posiadał tylko sekcję piłki nożnej, a zawodnicy „tramwajarzy” występowali w ciemnoniebieskich koszulkach i białych spodenkach. Przyjęto zatem barwy podwawelskiego grodu, bowiem klub w swojej historii uważał się zawsze za „ściśle krakowski”. Swój pierwszy mecz TS „Tramwaj” rozegrał z Pocztowym Klubem Sportowym na nieistniejącym dzisiaj boisku KKS „Olsza”, a było to w lipcu 1945 roku. Minimalna przegrana 1:2 nie była wówczas porażką. Najważniejszym był fakt, że klub zaistniał na sportowej mapie Krakowa i wpisał się na stałe w dziejach kultury fizycznej podwawelskiego grodu. Nie mając w pierwszych latach działalności swojego boiska, piłkarze Tramwaju trenowali na łąkach położonych nad Wisłą i Wilgą. 

1946 r.

W 1946 roku klub został oficjalnie zarejestrowany w Krakowskim Okręgowym Związku Piłki Nożnej i zgłoszony do rozgrywek w najniższej klasie rozgrywkowej czyli w krakowskiej klasie C. Na spotkania mistrzowskie obiektów użyczały zaprzyjaźnione kluby. Niczym przysłowiowe „grzyby po deszczu” powstawały nowe sekcje: narciarska, bilardowa, szachowa, tenisa stołowego, kajakowa, motocyklowa, lekkoatletyczna, siatkówki żeńskiej i wędkarska. Jako ciekawostkę można podać, że przez pewien czas działała również sekcja szybowcowa. Nieco później założono sekcje: gimnastyki artystycznej, strzelecką, kartingową i brydża sportowego. Tak więc na początku swej działalności, pod koniec lat  czterdziestych  TS „Tramwaj” całkiem nieoczekiwanie stał się w Krakowie organizacją sportową o dużym jak na tamte czasy potencjale ze znaczącą ilością sekcji sportowych.

1950 r.

Okres bujnego rozkwitu klubu został nieoczekiwanie przerwany. Z początkiem lat 50tych decyzją władz politycznych i państwowych cały polski sport musiał zostać zreorganizowany na „model radziecki”. Zlikwidowano odgórnie wszystkie polskie związki sportowe, a w ich miejsce powstały tzw. „sekcje” Głównego Urzędu Kultury Fizycznej. Ta reorganizacja nie ominęła również naszego klubu. TS Tramwaj został zmuszony do znacznego ograniczenia swojej działalności, a w 1952 roku zostaje wchłonięty wraz z całym inwentarzem do Cracovii. Przyjął wtedy odgórnie narzuconą nazwę „Ogniwo MPK” Kraków. W roku 1954 Ogniwo MPK zostało przejęte przez zrzeszenie sportowe „Sparta” i zmieniło nazwę na „Sparta Tramwaj”. W dniu 9 lipca 1955 roku po kolejnej reorganizacji klub powrócił do swojej nazwy, ale nieco zmienionej: Zakładowy Klub Sportowy „TRAMWAJ” przy Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Krakowie

1971 r.

Decyzją władz miasta Krakowa w 1971 roku Tramwaj Kraków przejął teren i boisko piłkarskie w Dębnikach po klubie Dębnicki Kraków i od tego roku siedzibą klubu jest ul. Praska 61A.

1990 r.

W 1990 roku nastąpiły zmiany organizacyjne w MPK w Krakowie i klub nie znalazł się w nowych strukturach zakładu. Nazwa Zakładowy Klub Sportowy Tramwaj Kraków funkcjonowała do listopada 1992 roku kiedy to Walne Zebranie członków zadecydowało o powrocie do historycznej nazwy Towarzystwo Sportowe Tramwaj Kraków. Po kilku latach nastąpiła stopniowa odbudowa klubu, w sezonie 1999/2000 awans do A klasy, by w następnym sezonie po meczach barażowych awansować do klasy okręgowej.

Obecnie

W najnowszym okresie działania klubu do użytku została oddana nowoczesna hala sportowa oraz oświetlenie boiska trawiastego. W przyszłości planowana jest budowa nowego zaplecza administracyjno-socjalnego. Obecnie na naszych obiektach odbywają się zajęcia dla ponad 250 dzieci, a społeczność Tramwajarzy cały czas się rozwija.